koulutus, mainos, yrittäjyys

Ajanvaraus ja markkinointi

Harva ymmärtää miten hakupalvelut ja ajanvarauspalvelut toimivat ihan oikeasti yrittäjän eduksi. Asiakkaalle kannattaa ihan kertoa, kuinka kolmannen osapuolen palvelut toimivat. Jos olet nettisivuilla, joka tarjoaa palveluita kaikilta samanlaisen palvelun tarjoajilta (Wolt, Timma), ottaa tämä kolmas osapuoli omansa tarjoamastaan verkkosivupalvelusta. Tottakai, hehän ovat tämän palvelun keksineet ja sen eteen tehneet töitä. Näin palvelun tuottajana on erittäin ärsyttävää, että kolmas osapuoli ottaa aika suuren osan minun tarjoamastani palvelusta. Teen kuitenkin kaiken rahan omilla käsilläni ja omalla ajallani. Näin ollen en pysty tekemään päivässä, kuin tietyn verran rahaa/asiakkaita. Siksi kannattaa vakkariasiakkaallekin kertoa, että olisi hyvä jos hän siirtyisi varaamaan aikansa suoraan firman omilta nettisivuilta, ei ajanvarauspalveluntarjoajan omilta viime hetken ajoista.Vaikka minua itseäni ketuttaakin, että kolmas osapuoli ottaa vain nettisivujensa ylläpitämisellä minun työstäni osansa, niin näen palvelun silti hyvänä markkinointipalveluna. Sitä kautta tulee uusia asiakkaita ja näin ollen useampi kuluttaja tietää meidän olemassaolosta. Se on myös erittäin mainio tapa saada myytyä ärsyttäviä tyhjiä koloja kalenterista ja tehdä niistä rahaa viime hetken varauksilla. Kuitenkin tällaisen palvelun kautta ostettujen palveluiden määrän pitäisi pysyä erittäin minimissä ja siihen voi jokainen omassa yrityksessään vaikuttaa valistamalla asiakasta.


Minä myös kerron asiakkaalle, että kolmannen osapuolen kautta ostetut ajat ovat viime hetken aikoja. Siellä näkyy vain osa ajoista ja osan aikaa. Paremmin saat aikoja, kun varaat ihan firman omien nettisivujen kautta. Asiakkaan tulisi myös tietää, että ajanvarauspalvelu on meille ennenkaikkea ajanvarauspalvelu ja heidän omilla nettisivuilla olevat viime hetken ajat ovat ikäänkuin bonus. Nämä ovat kaksi eri asiaa. Ajanvaraspalvelun tarjoaja ei myöskään ole vastuussa varatun palvelun laadusta tai muusta mitä palveluntarjoaja tekee. Joten on ihan turha mennä ajanvarauspalvelun esim. face-sivuille valittamaan jos oli paska palvelu. He tarjoavat vain väylän varata palveluja. Kerro palautteesi suoraan palvelun tarjoajalle.


Olen myös huomannut, että monella meidän alalla on omat nettisivut mitä kautta on mahdollista varata aikaa, mutta silti he mainostavat toisen palveluntarhoajan ajanvarauslinkkiä. Miksi? Jos minä laitan linkin ajanvaraukseemme, laitan sen seuraavasti www.lumottukauneus.fi/ajanvaraus, näin ollen kuluttaja menee suoraan meidän omille nettisivuille-> saamme lisää klikkauksia-> google tunnistaa/ehdottaa paremmin meidän verkkosivujamme. Jos käytät jatkuvasti kolmannen osapuolen nettiajanvarauslinkkiä, saa se palveluntarjoaja näkyvyyttä googlessa ja sinun omat verkkosivusi painuvat googlen pohjamutiin. Just saying…

Saatat myös pitää...

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.