asiakaspalvelu, some, yrittäjyys

Reklamaatio

Olen huomannut tällaisen reklamaatio-ilmiön erinäisissä facebookin ryhmissä. Tämä on erittäin huolestuttava ja hämmentävä ilmiö. Asiakas haukkuu tekijän työnjäljen ja hakee suorilta tekijältä tästä rahan palautusta tai ottaa yhteyttä kuluttajansuojeluun. Ensinnäkin, kyllä aina saa ja pitää reklamoida, jos siihen on aihetta, mutta edellä mainitut tavat eivät johda mihinkään.
Jos sinulle on tarjottu palvelua, ei siitä silloin voi noin vain suorilta palauttaa rahoja. Olisi aivan eri, jos kyseessä on tuote, jonka voi vain korvata uudella.
Selitänpä hiukan miten nämä asiat menevät.

  1. Ota selvää mihin menet
    Käy yrityksen some-tileillä, soita yrityksiin tai laita viestiä ja selvitä mikä olisi paras paikka sinun haluamallesi palvelulle. Jos esimerkiksi haluat hiuksiisi raidat, ota selvää kuka tekee juuri niitä raitoja hyvin. 
    Minulla esimerkiksi on salongissani kaksi kampaajaa ja suosittelen aina sitä kampaajaa, joka osaa paremmin juuri sen sinun pyytämäsi palvelun. Tässä ei ole kyse siitä, onko kumpi kampaaja parempi noin yleisesti, vaan kaikilla meillä on omat osaamisalueensa, jotka osaamme vielä paremmin. Ikinä en myöskään suosittele juoksemaan hinnan perässä. Silloin yleensä tulee pettymyksiä. 
  2. Selvitä hyvin mitä haluat
    Selvitä aina tekijän kanssa mitä haluat ja varmista, että olette samoilla viivoilla. Jos sinulla on epäselvyyttä, kysy ja kuuntele. Tottakai tekijä kertoo, mitä on tekemässä, mutta kukaan meistä ei ole ajatustenlukija ja siksi kommunikaation pitää pelata.
  3. Ja silti meni pieleen
    Olet edellä mainitut tehnyt hyvin ja silti meni mönkään. Noh, sitten tehdään reklamaatio.
  • Ota aina yhteys suoraan tekijään!
  • Kun olemme tarjonneet palvelun, korjaamme mahdollisen mokan uudella palvelulla.
  • Palvelun tarjoaja yrittää aina päästä yhteisymmärrykseen asiakkaan kanssa.

Jos olet keskustellut tekijän kanssa ja olette käyneet läpi vaihtoehdot, etkä edelleenkään ole tyytyväinen, niin silloin otetaan yhteys kuluttajansuojeluun. MUTTA, mitä ajattelit asiakkaana hyötyä kuluttajansuojelusta tässä kohtaa? Niin. Sinulle on tarjottu palvelua, jossa mahdollisesti puhutaan värivivahde-eroista ja eri mieltymyksistä. Sinulle on tehty palvelu, jonka melkein ainoa “korjaaminen” on sen uudelleen tekeminen. Tässä kohtaa, kun ei ole selkeää ns. tuotevikaa, hyödyt asiakkaana kuluttajansuojelusta todella vähän. Kuluttajansuojelun tehtävä on olla selvittävänä välimiehenä kuluttajan ja palvelun tarjoajan kanssa. Ikäänkuin liiton välinselvittelijä. En usko, että kukaan tulee saamaan täyttä rahan palautusta, vaikka kuinka yrität asiaa viedä kuluttajansuojelun kautta. Ja siis nyt on aivan asia erikseen, jos tukkasi on lähtenyt päästä tai ripsesi on liimattu yhdeksi klönttiripsitupsuksi. Luulen, että tapauksissa, joissa ei ole enää mitään tehtävissä ja tekijä on mokannut kunnolla, niin ei hän edes alunperin ota sinulta mitään rahaa.
Jos olet asiakkaana päättänyt mennä korjaamaan asian muualla ja vasta tämän jälkeen teet reklamaaation, niin on se valitettavasti sinun oma ongelmasi. On aina annettava tekijälle mahdollisuus korjata tekemänsä mahdolliset virheet. Ei ole mikään ratkaisu heti vain vaatia rahoja takaisin. Ei ole myöskään kenenkään etujen mukaista, jos tekijä ei saa korjata ongelmaa. Tekijä ei silloin opi mitään ja mahdollisesti jatkaa työn tekoa samalla tavalla.
Ei myöskään ole reilua mennä someen herjaamaan paikkaa missä olet käynyt. Reklaa aina tekijälle suoraan. Tähän samaan pätee paskan arvostelun antaminen, koska jokin meni pieleen, mutta et ottanut missään kohtaa yhteyttä tekijään tai reklannut. Asiaahan ei silloin voi korjata ja olet menettänyt rahasi. Jos kuitenkin näet oikeudeksesi herjata somessa tekijää, niin tägää paikka/tekijä julkaisuusi, jotta hän voi puolustautua tai vastata sinulle. Vähintään se olisi reilua. On myös erittäin väärin haukkua koko salonki, jos siellä on vaikka 6 tekijää ja sinä kävit kerran yhdellä…

Muistakaa siis kommunikointi ja keskenäinen sopiminen! 🙂

Saatat myös pitää...

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.