Jostain syystä nyt ovat lisääntyneet kaiken maailman hupivaraukset ja koijaukset.
Miksi ihminen tekee hupivarauksia? Onko ihminen niin itsekeskeinen mulkku, ettei välitä yhtään toisen työkorvauksen ja vapaa-ajan menetyksestä? Mitä hupivaraajan päässä pyörii?
Onko se sitten niin, että korona tai muu katastrofi tuo kivenkoloistaan enemmän näitä ihmistyyppejä? Inhottavaa. Nyt kun ei edelleenkään kuluttajalle ole ihan selvää, miten se yrittäjän työaika menee, niin tässäpä taas selitys, miksi minua ainakin vituttaa aivan suunnattomasti asiakas, joka ei tule eikä hänellä ollut aikomustakaan tulla palveluun.
Asiakas on varannut niin laajalti palveluja, että se vie puolet työpäivästä.
Tämähän on aivan pahin mahdollinen skenaario! Tulet innoissasi töihin, koska saat päivästä oikeasti palkkaa. Noh, asiakas ei saavu, etkä saa häntä kiinni. Kiva. Olet tullut töihin niin sanotusti turhaan ja hupsista, palkkaahan ei tullut sitten yhtään. Tulosi ovat 0€! (Oikeastaan tulosi ovat tässä kohtaa miinus, koska kulut juoksevat, vaikka tuloja ei olisikaan!) Asiakas ei myöskään perunut missään vaiheessa aikaansa, joten et saa siihen ketään tilalle.
Mietipä ihan noin palkollisena: Menet töihin ja sinulle sanotaankin, että et saa seuraavalta 3,5 tunnilta palkkaa ollenkaan etkä voi tehdä asialle mitään. MIETI!
Meille yrittäjille ei edelleenkään kerry lomia, lomarahoja tai palkkaa, jos meillä ei ole maksavia asiakkaita. Siksi tällainen yrittäjän ajan varastaminen on todella mulkkua. Toivoisimme siis, että vähintäänkin peruisit edes jossain kohtaa aikasi, jos et ole siihen tulossa. Näin meillä olisi edes jonkinlainen mahdollisuus saada joku toinen asiakas kyseiseen aikaan. Yrittäjälle aika on rahaa. Rahaa pitää tulla tietty määrä tunnissa, jotta työnteko on kannattavaa ja järkevää.
Toinen kääntöpuoli tässä on myös esimerkiksi omalla kohdallani: Minulla on paljon asiakkaita ja joskus niitä on ”jonossa”, niin sanotulla peruutuslistalla. Jos vapautuu aika, soitamme listalla oleville tarjotaksemme vapautunutta aikaa. Jos olet tehnyt hupivarauksen, niin olet näin ollen myös varastanut toisen asiakkaan mahdollisuuden päästä haluamalleen henkilölle. Olet siis varastanut toisen ajan ja aiheuttanut yrittäjälle tulon menetyksen. Aika mulkkua.
Jos olet varannut ajan esim. Timman kautta, josta palvelu pitää maksaa etukäteen, toivoisimme silti, että ilmoitat jos et pääse paikalle. Tietysti tuollaisten palvelujen kautta rahoja ei saa takaisin, mutta ilmoittaminen olisi silti fiksua. Palvelun tarjoaja odottaa parhaimmillaan (varsinkin ilta-aikoina) vain sinun saapumistasi paikalle, vaikka voisi lähteä jo kotiin. Tai hän voisi tehdä muita asioita, mitä yrittämiseen ja salongin pyörittämiseen kuuluu, kuin vain istuskella toimettomana ja odottaa sinua.